Angthong Marine National Park, Big Buddha og fjelltopp :-)

Noen fantastiske og innholdsrike dager på Ko Samui :-)

overcast 31 °C

Angthong marine national park er en nydelig nationalpark bestående av utallige små øyer. Øyene stikker opp av havet som dragetenner og blir av den grunn ofte kaldt nettopp dragetenner. Vi hadde lest om parken på forhånd og kunne ikke la muligheten gå fra oss til å beskue vidunderet med egne øyne. Tok en og en halv lange timer med mildt sagt lite ergonomisk båt ut dit, men tross litt bevegelsessyke så kom vi mye bedre fra det hele enn visse andre.

Første aktivitet på fantastiske Angthong var en kajaktur rundt en av de små øyene. Var en stor gruppe med vimsete mennesker som la ut på padletur, inkludert en hviterusser som trodde han var olympisk mester men som hadde den dårligste teknikken noen sinne og en noe fyldig dame som bedrev aktiviteten vinking og peking mens mannen rodde så svetten sprutet – ja det var underholdende :-) Vi klarte mesterstykket å komme oss i font av gruppa, noe som innebar at vi hadde bra utsikt og til tider klarte å innbile oss at det ikke var 40 andre kajaker på vannet ;-) Øya var i passe størelse til å bruke ca 45 minutter rundt og hadde masse grotter og innhulinger som vi kunne ta en tur innom og titte nærmere på – ganske så herlig ja :-)

Aktivitet to på vår øyekspidisjon var vandretur opp til et utkikkspunkt. Var 500 meter opp (nok en gang i luftlinje) og jeg tror ikke jeg ljuger dersom jeg sier at turen inneholdt mer klattring enn gåing. Var tau opp hele løypa som vi holdt oss i/ dro oss opp etter, og jeg kan avsløre at det var et h******* slit! Men tross alt slitet var pågangsmotet stort da vi hadde et nytt utsiktspunkt hver 100.meter og dermed så at utsikten ble bedre og bedre jo lenger opp vi kravlet oss. Og belønningen da vi kom til toppen var formidabel!!!!! Her ventet en ubeskrivelig fantastisk utsikt med 42 øyer rett forran oss :-) Ord kan ikke yte rettferdighet ovenfor synet som møtte oss, så jeg skal ikke en gang prøve meg på en beskrivelse, men heller bare putte inn bildene :-)

Aktivitet tre for dagen (etter en noe utfordrende lunch ombord på den vinglete båten) var trappetrinntur til en innsjø. Trappetrinntur er faktisk en ganske så nøyaktig beskrivelse, siden «stien» opp til innsjøen besto av utallige alt for små trappetrinn. Var mye stønning og pesing av diverse mennesker på vei opp trappene, mens jeg var mest fornøyd med at turen besto av gåing istedenfor klatring til en forrandring :-)

Resten av besøket i nationalparken besto av avslapping på en søt liten sandstrand. Så på at noen mennesker med uviss nationalitet tok noen litt rare bilder og atter andre mennesker som prøvde snorklelykken og ble noe oppgitt over at det ikke var noe å se på under vann....noe vi klarte å regne ut helt på forhånd og dermed holdt oss på stranda :-)

Som nevnt i forrige innlegg, lette vi etter en vei opp til et utsiktspunkt som vi ikke fant de dagene vi hadde scooter. Bestemte oss derfor for å heller prøve en gåtur opp. La avgårde med friskt mot og paraply. Nå hadde det seg slik at etter den første regnskura hadde vi fortsatt friskt mot menn ingen paraply, siden noen hadde lekt med den så den, men men..... :-p Snirklet oss oppover fjellveien (som vi innså at vi bare kunne gitt opp å kommet opp med en scooter selv om vi hadde funnet den noen dager tidligere!!) mens vi møtte smågale løshunder og det lå regn i lufta. Steg og steg og steg og innså at vi nærmet oss toppen da vi møtte veiarbeid rundt en sving. Da snakker jeg ikke veiarbeid med maskiner og det hele slik vi har i Norge, men manuell legging av betongvei (nei, det var ikke en skrivefeil!), noe som innebærer vanning av tykkt lag med jord og leire. Det skulle være unødvendig å nevne at det hele blir et hel***** søl og vi var nær ved å gi opp da en arbeider i høye gumistøvler pekte og forsøkte å forklate at vi kunne gå innenfor sperringene, der arbeiderene gikk siden det tross mye søle var mindre sølete der.

Etter vi hadde passert veiarbeidet, gikk vi en sving og vips så var vi på toppen – hadde vært utrolig surt å gi opp så nære målet grunnet «litt» søle! Til alt overmål var det en restaurant, eller rettere sakt et bolighus med brussalg på toppen, slik at vi fikk oss en velfortjent sprite mens vi tittet på utsikten. Jeg endte til og med opp med å få en stoooooor, merkelig rød blomst av en ca fem år gammel tass :-) Gåturen nedigjen var nesten værre enn gåturen opp, men vi trøstet oss med at vi trenger all den treningen vi kan få før Nepal og at en fire timers fjelltur dermed var bare sundt :-)

Etter de siste dagers anstrengelser i varmen, bestemte vi oss for å leie scooter igjen. Turen gikk til Chaweng for å bestille dykking til dagen etter – dykke, dykke, dykke :-D Gikk nedom stranda før vi kjørte opp til den søvninge fiskerlandsbyen Bo Put for å spise lunch på en uterestaurant hvor vi kunne nyte utsikten utover havet mens vi spiste hver vår nydelige pasta! Og Øyvind fikk endelig smake på en etterlengtet kokosnøtt :-)

CSC_0758

På veien tilbake til vårt kjente og kjære Mae Nam dro vi innom Big Buddha. Big Buddha er ikke så imponerende i seg selv; den er bare en veldig stor Buddha statue. Men det er alltid gøy å dra innom slike steder for å se på alle de rare tingene de andre turistene gjør og føle på den avslappende stemningen ved de religiøse buddhastedene. Resten av dagen ble det (som vanlig – hehe) lesing og bading i og ved bassengent på vårt søte bosted :-)

Og så har vi funnet ut hvordan bananer blir til :-) Kan godt tenkes at Peter har rett i at bananer er en urt, men det er i så tilfelle en urt på størelse med et middels stort tre :-) Selve bananene begynner som en stoooor blomst, og ettersom blomsten åpner ett og ett kronblad, avsløres en rekke med myke stengler som med tiden bøyer seg oppover og blir til bananer. Var ganske så fasinerende å se bananene i ulike stadier og faktisk se hvordan de ble til. Så nå vet du det også :-)

Posted by annemona 20:38 Archived in Thailand Comments (0)

Ko Samui; et lite paradis midt i Thailand :-)

Scootersafari rundt øya :-)

Som nevnt i forrige innlegg, var det en stor opptur å komme til Thailand. Dro rett fra hotellet i Surat Thani (byen vi ankom med tog etter avreise fra Malaysia) ut til øya Ko Samui. Hadde vårt første Tuk Tuk møte på vei ut til fergeleiet; interresang opplevelse som det sikkert blir flere av :-) Fergeturen ut tok en drøy time og hadde fantastisk utsikt! Da vi gikk i land på Ko Samui, kjørte en noe skeptisk taxi – sjåfør oss opp fra fergeleiet til det noe søvnige tettstedet Mae Nam. Kjørte forbi mange slitne steder på veien og min tanke var «uff da...dette ser slettes ikke lovende ut!». Men til min store (og mildt sakt hyggelige) overraskelse sluttet kjøreturen ved et nydelig hotell/sted ved navn Harrys.

Damene som jobber på Harrys hadde på en eller annen måte klart å rote bort bestillingen vår, men blide og hyggelige som Thaier er sa de «sorry for det» og oppgraderte rommet vårt til en større og finere bungalow uten at det kostet oss et øre :-) Og for et rom vi fikk! Bungalowen var på størelse med Øyvinds leilighet og inneholdt både soverom, stort bad, stoler og bord, sminkebenk med tilhørende speil, stort klesskap, kjøleskap og et ekstra lite soverom – manglet egentlig bare kjøkken og det har ingen behov for uansett så billig som det er å spise her :-) På utsiden hadde vi plateng med stoler og bord og en egen liten privat hage med blomster og fisker som svømte rundt i små dammer. Stedet er stille og rolig, med hengekøyer, lesehjørne, en usansynelig søt restaurant med kjempegod mat og et rent og dypt basseng med solsenger rundt. Var rett og slett så fint her at vi bestemte oss for å dobble de fem dagene vi hadde tenkt å tilbringe på Ko Samui til ti dager med en gang :-)

Første kvelden her, bestemte vi oss for å se oss litt om i nabolaget. Tok en gåtur ned til stranda som ligger fem minutters gange herifra. På stranda så vi både tempel og solnedgang i tilegg til at vi gikk en ganske så lang tur langs vannkanten. For ikke å glemme alle løshundene; stedet kryr av løshunder som bjeffer og kommer løpende mot alle som beveger seg i gatene. De fleste er meget vennligsinnet, men høres noe skumle ut. Ved templet kryr det av dem siden munkene må være snille mot alle levende vesner og dermed ikke kan jage løshundene heller! Kunne på tross av løshundene fornøyd konstatere at vårt bosted så ut til å være det fineste i nabolaget, i tilegg til at strøket var sjarmerende og rolig.

Maten på Ko Samui er et helt annet kapittel enn maten på Perhentians. Her er valgalternativene mange og konkuransen stor. Det er stort sett mulig å få titte på menyen uten at noen drar deg inn på spisestedet sitt og man blir sjelden skuffet når maten kommer på bordet. Som seg hør og bør for et ekte «sydenland» finnes det både fersk kokosnøtt og diverse fruktshaker på menyen. Det finnes også curry i utallige varienter, og de er eventyrlig gode siden det er nettopp curry Thailand er gode på. Stekt kjøtt i gode kryddet er også hyppig bestillt, og så langt er nok skampi i hvitløk og grønn pepper min ubestridte favoritt, mens Øyvind har lagt sin elsk på en av curryene :-) Heller ikke på spisestedene spares det på glitter og stas, og jeg tror thaier har funnet ut at jo mer glorete, jo bedre :-) I tilegg til restauranten her på Harrys (som forøverig har en fantastisk frokost!!!) så er vår nermeste nabo en nydelig liten restaurant med ca fem bord og ubeskrivelig herlig mat. Thailand er rett og slett en kulinarisk opplevelse!!!!

Planen for dagene på Ko Samui gikk ut på en eneste ting; slappe av og samle krefter før Nepal. Men «å slappe av» er aldels ikke synonymt med å ligge stille på stranda i vår ordbok. Dermed gjorde vi som lokalbefolkningen her; skaffet oss en scooter og turet rundt på øya. Hele Ko Samui har en omkrets på 50 kilometer, så avstandene er overkommelige, selv med en liten scooter som putrer avgårde i ca 60 kilometer i timen (i medvind og nedoverbakke – hehe!).

Veiene på Ko Samui er ikke spessielt bra og folk kjører som de har vett til (eller eventuellt litt mer.....) men med Øyvind bak rattet (eller hva det nå enn heter på en scooter) gikk det fin fint. Første stopp var et tempel. Trodde jeg kom til å bli dritt lei templer etter en ukes tid, men har så langt funnet ut at templer fortsatt er spennende etter tre uker. Interessen skyldes nok mest at de er så forskjellige og fasinerende. Dette templet var mer en landsby enn et enkelt tempel og det ville vært å snakke usant å si at de har spart på glitter og stas. Føltes nesten litt som å gå rundt på et filmsett så eventyraktig og merkelig som alt så ut!

Stopp to var en foss....eller rettere sakt så var egentlig stopp to leting etter en helt annen foss, men siden vi ikke fant den omtalte fossen så gidder jeg ikke bry dere med å skrive om den heller. Hadde tittet på kartet og funnet en annen foss med 80 meter vannfall som mange turoperatører hadde tur til. Så dit tutet vi med vår søte scooter og gikk de bratte bakkene opp til fossefallet istedenfor å plage elefantene slik de andre turistene gjorde. Må vel erkjenne at vi nok var mer imponert over utsikten utover fjellsiden enn selve fossen, men så er vi tross alt fra Norge og ganske så bortskjemt hva fine fossefall anngår :-)

Stopp tre ble en lunchstopp på et utkikkspunkt. Maten var litt overpriset (kom opp i 40 norske kroner for en hovedrett!!), men utsikten var upåklagelig :-) Her hadde de til og med "naturdusj", noe som innebar noe i rettning av et uthulet tre som dusj og do hvor du helt klart kunne se at dette var en uthulning i fjellet med røtter og grener rundt, ingen alminnelig kjeller :-)

Durian; frukten som er så forferdelig at den fortjener et eget kapittel! Duran er en illeluktende taggete frukt som de lokale forguder, men som vi ikke har tatt mot til oss til å smake på enda. Det er aldeles ikke den godt vandte nordmannen som snakker når det uttales at denne frukten stinker, det er menneskeheten generellt som hevder det! Og som den stinker! Står store skilter på hoteller og hosteller med "durian forbudt". I Kuala Lumpur var det noen som ikke klarte å overholde denne enkle regelen, med det ressultat at hele etagen vår stinket spy/alt annet vondt du kan komme på i to hele dager! Fytti##### for en frukt!

Stopp fire for dagen var mitt favorittstopp! Etter å ha sliti oss opp en uhorvelig bratt fjellside.....eller rett sakt; etter at scooteren hadde slitt oss opp den bratte bakken, ankom vi «Magic Garden». Og denne magiske hagen tullet ikke; den var faktisk magisk!!!! Langt oppe på fjellet lå nemmelig Ko Samuis svar på Wiegelandsparken. Her fantes horder av skulpturer i skjønn forening med gamle fraflyttede små hus. Stier og sletter var mosegrodd og gjennom hele stedet rant en liten elv. Stedet var rett og slett magisk :-)

Kjøreturen nedigjen fra fjellet gav oss både nydelig utsikt og utrast vei! Heldigvis hadde «veivesnet» tatt afære og ordnet den raste delen av veien slik at mopeder og scootere kunne komme frem. Noe vi var meget fornøyde med, for jeg tror ikke vårt røde fantom hadde klart en tur til opp det fjellet :-)

I løpet av to dager hadde vi kjørt rundt hele øya, samt en tur på tvers og en minitur på langs. Tittet på strendene i Chaweng, besøkte fiskelandsbyen Bo Put og lette etter et utsiktspunkt oppe på fjellet som vi gav opp å finne en normal vei til og heller skal besøke til fots en dag vi føler for litt trim. Vi har sett bøffler og hordet av løshunder og har fått et husdyr med navn Gunnar. Gunnar er en liten gekko som bor under vasken på badet og av og til stikker innom for å fange mygg eller si hei. Gunnar er hjertelig velkommen :-)

Kveldene tilbringes stort sett ved bassenget med en god bok og helst litt musikk, før vi spiser en bedre middag ute. Er leit å måtte si det, men det er herlig å endelig ha noe som føles som et hjem igjen (om ikke for mer enn ti dager....noe som forøverig er den desidert lengste perioden vi har vært på ett og samme sted siden Port Douglas i Australia) og endelig ha noe som ligner mikroskopisk på rutiner igjen :-)

Og så er det to som har hatt bursdag siden sist jeg skrev: Gratulerer med vel overstått Mæsstante :-) Håper du hadde en strålende feiring Steffen :-)

Posted by annemona 08:04 Archived in Thailand Comments (2)

Penang; tilbake til sivilisasjonen :-D

Malaysias mathovedstad :-)

storm 27 °C

Etter en ukes tid på en malaysisk øy så si uten mobilsignaler, begrenset internettilgang, noen få timer med strøm (fra generator!!!!) daglig, sur hotelleier og kalde dusjer satte vi nesa mot en ny øy. Denne gangen var målet Penang, nærmere bestemt storbyen Georgetown. Gledet oss voldsomt til å komme tilbake til sivilisasjonen (bokstavelig talt!) og gledet oss enda mer til å spise ordentlig mat igjen. Kecil var en kjempesøt øy, men det er ikke til å legge skjul på at den kulinariske opplevelsen uteble. Da gikk det bedre med Penang. Georgetown er nemmelig mathovedstaden i Malaysia så vi hadde store forhåpninger før ankomst. Og for å si det sånn; vi ble ikke akkurat skuffet!!!! Vi var på gåtur i byen, da vi plutselig snublet over en "foodcourt". Kan opplyse om at det er en samling med diverse spisesteder under ett og samme tak, der man kjøper maten i en skranke og spiser i en felles "matsal" i midten av serveringsstedene. Vanligvis er foodcourt synonymt med glorete matsal og dårlig fast food..............men......på Malaysias beste foodcourt (som forøverig er omtalt i alt fra matmagasiner til lonely planet bøker) var saken en helt annen. Her var stilen gjennomført, stedet var oversiktelig og bare for å toppe det hele hadde de en egen "vennligst vask hendene" avdeling med stilfulle vasker og uteservering. Så egentlig mer ut som en førsteklasses restaurant med en hinsides variert meny istedenfor en billig foorcourt. Times scuare foodcourt er rett og slett fantastisk! Vi spiste nydelig middag med drikke til og stoooor dessert til under 25 norske kroner hver. Har kun en beskjed til eventuelle matelakere som har tenkt å nærme seg Penang i fremtiden; dra innom Georgetown og gå for all del ikke glipp av time scuare foodcourt!!!!!!

Bedrev mest avslapping de fire dagene vi opphold oss i Penang, siden dette var en "hente innigjen krefter stopp" mellom lange transportetapper. Som en klok (eller noe...) franskmann sa; det er slitsomt å reise, så man trenger en ferie i ny og ne". Var alikevel flinke turister og gikk på flere sightsinger. Tittet på livet og alle de rare utemarkedene og utallige kjøpesentrene. Fant et sykt sted, hvor de hadde linket sammen fire store kjøpesentre, slik at du ikke trengte å gå ut på gata en eneste gang mens du tok deg mellom de månsterstore kjøpesentrene. Noe vi selvfølgelig var lykkelige over da himmelen bestemte seg for å åpne seg i et vanvittig regnvær og holde seg åpen i flere timer.

I tillegg til gourmetmat, er Georgetown kjent for ytterligere to ting; gammel arkitektur og templer. Vi gikk oss en tur og tittet på eksempler av begge. Templet hadde noen fantastiske steinutskjærte søyler, og enda mer fantastiske utskjærte "action bilder" på veggene. Var et "most du" å ta turen innom templet, siden det er på world heretage listen. Det samme gjelder for gamlebyen. Var spesielt et hus med gulldør (bokstavelig talt!!!) som fanget vår oppmerksomhet med alle sine utskjæringer, kinalamper og andre detaljer.

Etter noen avslappende dager i Penang satte vi kursen for Thailand med nyladede batterier og ny giv. Turen fra Penang i Malaysia til Surat Thani i Thailand tok ti timer med tog. Dette var ikke hvilket som helst tog, men et tog hvor vi fikk matservering underveis og senger å hvile i på kveldstid (på 2.klasse!!!) - og det beste av alt er at vi betalte mindre enn en togbillett Oslo - Gjøvik for begge for bilettene :-) Skulle sett da mannen på toget gjorde om sofaen vi satt i til seng - det gikk rett og slett hinsides raskt! Ligger til og med video av lignende hendelse på youtube dersom noen ikke tror meg!

Togturen var lettere enklere og gikk mye fortere enn antatt, og da vi i tillegg ankom et gigantisk hotellrom som kostet omtrent like mye som en øl på byen hjemme, og hadde strålende blid betjening, så kan jeg vel trygt avsløre at Thailand foreløbig slår Malaysia ned i støvlene hva trivsel og vennlighet angår.......men til Penang sitt forsvar, så vinner Georgetown soleklart den prisen dersom det skal kåres en vinner i Malaysia :-)

Posted by annemona 07:10 Archived in Malaysia Comments (0)

Perhentian Kecil;en liten øy m turkis vann og hvite strender

Vrakdykk, kajaktur, avslapping og havskilpadder :-D

Hadde det ikke vært for en sur og lite samarbeidsvillig hotelleier som gjør alt han kan for å stikke kjepper i hjulene til alle som kunne finne på å ha det litt gøy så hadde jeg trodd vi var kommet til paradis :-) Ankom Perhentian Kecil (den lille Perhentian øya) sent på kvelden, slitne, trøtte og meget sultne etter en hel dag på reisefot. Ble da møtt av en sur hotelleier som i en foraktelig tone kunne opplyse om at nei, han hadde ikke det rommet vi hadde bokket, selv om vi hadde betalt det på forhånd, men vi kunne få leie et dyrere ett. Etter litt (eller egentlig en del) krangling fikk vi satt fra oss de tunge sekkene på et rom og travet ned på stranda for å få oss litt mat. Ble da møtt av en blid servitør som kunne opplyse om at vi gjerne kunne bestille drikke, men at mat var utilgjengelig den neste timen fordi det var ramadan og nå var det spisetid for betjeningen. Neida, så vi var jo ikke sultne som heller ikke hadde spist hele dagen og neida, vi var jo ikke irriterte på den mildt sakt ufordragelige hotelleieren, så ja vi hadde en fantastisk start på vårt øybesøk :-p

Hmmmm....denne uferdige gapahuken ser egentlig bedre (og mer vanntett ut) enn rommet vi bodde på.........men men - hehe!DSC_0019

Etter den dårlige starten kunne det bare gå oppover - og oppover gikk det :-) Første morgen våknet vi til strålende sol og nydelige strender. Maten ble ingen høydare, men en klar opptur etter Kuala Tahan. Hadde "en flukt fra virkeligheten" ved to anledninger, da vi forlot plaststoler og glorete plastduker til fordel for røde duker og levende lys på øyas dyreste spisested. Her koste vi oss med en lunch og en middag, noe som ble dyrere enn alle andre måltider til sammen, men var definitivt verdt det siden vi faktisk fikk noe som minnet om mat :-) Den siste kvelden "tok vi den helt ut" og drakk en hel øl hver for å feire en fantastisk dag :-) Vi bodde på den siden av øya som het "Long beach" som hadde de fineste strendene og de heftigste dykkerstedene. Tok oss en vandretur over til "Coral bay" hvor vi spiste en is og beskuet en nydelig solnedgang :-)

Dagene var vanvittig varme og kveldene litt svalere men fortsatt varme. Formiddagene ble derfor benyttet til lesing og avslapping i skyggen, mens ettermiddagene ble brukt til bading og avslapping på stranda. Var rett og slett noen avslappende dager hvor den daglige utfordringen var å finne noe å spise :-)

Siden det har blitt lite trening i det siste bestemte vi oss for å leie en kajak og få padlet oss en tur. Hadde litt koordinasjonsproblemer i begynnelsen, men siden øvelse gjør mester så ble det selvfølgelig bedre etterhvert. Kom oss over til en annen strand, hvor vi sa hei til en franskmann vi hadde møtt tidligere, overværte en noe dårlig oppdragelse av en liten jente og hvilte litt før vi satte nesa tilbake mot "vårt hjem". Så den begynnende solnedgangen fra kanoen :-) Våknet litt støle dagen etter, men gikk overraskende bra :-)

Og så til Kecils høydepunkt; dykking! Vi tilbragte helt tre dager under havets overflate. Det ene dykket var et varkdykk. Dykket da på et vrak som ligger på 18 meter. Båten gikk ned i 2001 etter å ha blitt skyldt på en sandbanke under en tsunami. Skipet var Singapore eid og eierne ville slepe skipet tilbake til Singapore for å reparere det siden det var billigere å ordne skadene der enn i Malaysia. Tauingen gikk derimot ikke så bra, og skipet sank til havets bunn. Vraket er fra for ny tid og har ikke ligget der lenge nok til å være noen skattekiste, men har ligget lenge nok til at dyreliv har etablert deg der. Så både hai og andre festlige skapninger. Leste litt teori på forhånd og hadde en liten prøve under vann (kremt*) så da ble vi til og med sertifiserte vrakdykkere etter at dykket var overstått.

Den siste dagen hadde vi et vanvittig dykk. Har blitt noen etterhvert, men kan med hånden på hjertet si at dette var ett av de mest spektakulære. Til og med dykkerinstruktøren som har dykket verden rundt sa at dette var en av hans fem beste - ikke værst ;-) Sikten var vanvittig (minst 20 meter) og det var så mye å se på at man kunne blitt forvirret av mindre! Dykkerdestinasjonen het "Temple of the sea" og besto av en 22 meter høy kjegleformet stein. Stenen er proppfull av koraller, annemoner og annen undervannsvegetasjon. Stedet er rett og slett en dykkers drøm! Det var til tider vanskelig å holde konsentrasjonen på det guiden viste frem, fordi det var så mye å se på. En blå fisk til høyre, en kjempe "box fish" ved siden av. En hai til venstre, tre Murayer litt til høyre for haien, en stim med makrell over og en en hel haug med annemonefisk som svømmer rundt inne i skogen av annemoner. En piratfisk som kommer helt bort for å hilse på og en sjøskilpadde som stiger mot overflaten rett foran oss. Havet spragler i fargespill; grønnt, rødt, blått, gult, lilla og aller helst en blanding av alle. Inntrykk, inntrykk, inntrykk. 59 minutter på havets bunn gikk unna på rekordtid. Det siste som skjedde, mens vi lå på tre meter å hadde sikkerhetsstopp var at det kom enda en tredje skilpadde å svømte grasiøst mot overflaten etter at den hadde svømt rett forbi oss - fantastisk!!!! Tror det syntes at vi hadde hatt et fantastisk dykk da det kom fem smilende dykkere til overflaten og instruktøren utstøtte et lite jubelrop :-D Har dessverre ikke bilder fra dykket enda, siden de kommer på mail om ca to uker....men de kommer :-)

Nå har vi beveget oss fra vår lille paradisøy over på en stor øy med en stor by. Her skal vi slappe av noen dager før turen går videre til Thailand. Greit å være i nærheten av noe som kan minne om et urbant liv etter generatorstrøm som er skrudd på ca åtte timer daglig og manglende telefonsignaler i fem dager - hehe :-)

Posted by annemona 06:22 Archived in Malaysia Comments (2)

Taman Negara!

Jungeleventyr i Malaysia :-)

Etter noen kjølige dager i høylandet gikk turen videre til nationalparken Taman Negara. Fikk et noe negativt førsteinntrykk da vi måtte betale fra alt fra å puste til å få lov til å bære med oss et fotoapparat. Venting var normen, heller enn unntaket. En man på brygga uttalte; i Malaysia går alt i et annet tempo....og jammenmeg hadde han rett!

Etter to timer med varm og uendelig venting, bærende på store ryggsekker fikk vi endelig komme oss ombord i en «long boat». Elveturen viste seg å være en god start på jungeleventyret, siden det virkelig føltes ut som om vi vinket farvell til sivilisasjonen og bevegde oss nærmere og nærmere jungelens kjerne. Hele båtesansen tok tre timer og inneholdt både utsikt, presisjonskjøring, vannbøffler, og romperisting (som forøverig førte til rompesoving for min del....).

Kuala Tahan var vårt tilholdssted, bare femten meter fra nationalparken Her finnes noen små «restauranter» som flyter på vannet og noen mer eller mindre falleferdige backpackersteder. Vi var heldige på ett punkt og uheldige på et annet; heldige fordi stedet vi bodde på var helt nytt og (hold dere fast!!!) inneholdt airkondition!!!!!! Uheldige på det punkt at det er ramadan nå; ramadan betyr sure mennesker, dårlig service og masse stengte spisestede. Har seg nemmelig slik at spisestedene (er en skam å kalle dem restauranter) må ha spessialtillatelse for å servere mat under ramadan og det er det ikke alle som gidder å skaffe seg, slik at valgalternativene er få. Du kan enten spise på et sted med dårlig mat, et møkkete sted eller et sted med ca to ting på menyen....eller som oftest en blanding av alle tre. Så som dere skjønner hadde vi litt av en kulinarisk opplevelse.

Endelig var det tid for en skikkelig jungeltur. Som vanelig tok vi en kikk på det fantastisk detaljerte kartet (kremt!) og satte kurs for det ukjente. Peste og svettet oss opp bratte bakker, tittet på utsikt og hørte på rare lyder i jungelen. Er en ubeskrivelig følelse å gå i «stillheten» i jungelen uten et eneste menneske i sikte, mens man undres på hva som forårsaket braket fra en kvist, hva som nettop fløy over hodet ditt eller hva som beveger seg «der borte». Hva laget det brølet og hvor kommer drønnet fra? Herlig!!

Møtte til og med kjentfolk på turen – hehe! Gikk på et nederlandsk par vi hadde møtt i Cameron Highlands som tilfeldigvis var i samme ærend som oss. Vi hadde ingen plan videre og de skulle ut til en hytte ca to timer lenger inn i jungelen og ta båt tilbake, så da bestemte vi oss like greit for å gå til den omtalte hytta sammen med nederlenderne. Var litt usikkre på stivalget av og til, men sammen diskuterte vi oss frem til rett vei :-)

Igler!!!!! Jungelen skulle egentlig (merk egentlig!!!) ikke inneholdt igler nå, siden det er «dry season». Men.....som alt annet på denne turen så var ikke ting helt som normalt. Så.....skogen var full av ekle, blodtørstige, slimete igler! Krypene sugde seg fast på sko og sokker og prøvde desperat å komme seg frem til noe hud. Bare en liten beskjed til Lene og Katrine; de iglene vi hatet så indelig i Blue Mountains var bare barnemat i forhold til disse!!! Disse iglene bet og sugde blod, med det ressulatat at min sko var rød på innsiden, og jeg var en del blod fattigere da vi kom frem til hytta ved elvebredde. Øyvind måtte drepe en, bare fordi den ikke kunne komme ustraffet fra å ha vært slem med meg – hehe!

Vel fremme ved elvebredden, satte vi oss ned (i god tro) for å vente på en båt. Viste seg at vi egentlig måtte ha bestillt båt på forhånd, men den driftige nederlandske dama ordnet opp. Hu kapret en båt som lovet å komme tilbake å hente oss; så der satt vi på elvebredden å ventet på en båt som skulle ta oss tilbake til Kuala Tahan. På elva passerte ikke en, ikke to, ikke tre, men mer i nærheten av femti båter, før den omtalte båten svingte inn får å plukke oss opp. Må innrømme at vi følte oss litt skadefro når vi kjørte avgårde, mens den sure franske familien (som hadde vært yberfrekk mot sjåføren tidligere) sto igjen på elvebredden – hehe!

Kjøreturen ned elva var fantastisk! Var ca 45 minutter med vill elvemaneurering for sjåførens del og sinnsyk utsikt for vår del. Øyvind har film fra seansen, men får desverre ikke lagt den ut her. Men; se for deg en smal, grunn elv, lave grener, en liten båt som kjører forbi alle de andre båtene ned stryk i jungelen....gang den følelsen du tenker på da med ca to hundre, legg til en dash med venting som endelig er over, så er du snart der :-)

Etter noen dager med litt dårlig form og lite spenennde på tapetet, var det vidunderlig herlig å komme seg ut på nattsafari. Sånn før jeg begynner med den berettelsen, bør jeg vel legge inn en liten advarsel til mammaer og andre bekymrede mennesker; dere bør hoppe direkte til neste avsnitt ;-) Ble hentet av en pickup etter mørkets frembrudd. Pickupen innehold en sjåfør og en gutt med en sinnsyk lommelykt. I tilegg inneholdt bilen intet mindre enn femten turister. Og hvordan får man plass til femten turister og en guide i en pickup? - man stabler på alle stablebare steder. Det medførte ni mennesker på lasteplanet (afrikafølelse Mariann!!!) og sju på taket! Vi fikk panoramaplassen, det vil si langsiden på taket. Taket var tydeligvis blitt benyttet til denne aktiviteten tidligere, siden det inneholdt groper og bulker som var fine å sitte i. Så der satt vi å dinglet mens sjåføren kjørte på asfalt, grus og jord og guiden (som forøverig var minst 14 år....) lyste opp omgivelsene på utkikk etter ville dyr! Kjekt med litt vind i håret :-)

Så masse spennende, men desverre ingen Tapir! - bedre lykke neste gang! Hadde sett både aper og kjempe iguan tidligere på dagen og på kjøreturen så vi lepard – cat (så ut som en huskatt, men var orange med svarte prikker. Den kunne visstnok drepe ganske store dyr!), aper, en rev, frosker og bøffler! Var rett og slett en herlig kveld full av festlige opplevelser :-)

S1070001

Pakket sekken og tok turen videre morgenen etter. Tror kjøreturen fra Tamana Negara til Perhentians får forbli ubeskrevet, da den minnet mer om en kjøretur fra helvette enn noe annet.....men kan opplyse om at vi ankom øya i god behold :-) Har dykket og kost oss masse med turkis vann og hvite strender. Lover å skrive et innlegg fra vårt øybesøk en av de nærmeste dagen :-)

Og så er det en som har hatt bursdag siden sist jeg skrev! Gratulerer masse, masse med dagen som har vært Julian! Håper du hadde en strålende bursdagsfeiring og at du fikk alt du ønsket deg og litt til :-D

Posted by annemona 08:07 Archived in Malaysia Comments (1)

(Entries 26 - 30 of 80) « Page 1 2 3 4 5 [6] 7 8 9 10 .. »